31 Ogos, 2009

Mana bunga api?

Aku pandu sederas siput tapi mereka kata cekap. Akulah Schumacher Melayu. Maklum, nak tumpang kereta percuma. Sewa nanti puluhan ringgit terbang melayang. Bodek sambil bodohkan diri dan mereka rasa mereka merdeka!

Di pejabat, aku pandai buat kerja. Bila mula tersenyum, aku menarik perhatian semua (apa punya tulisan daaa). Mereka bayar aku ciput demi alasan banyak lagi kena belajar. Sedangkan aku cekap dan kehadapan. Mereka undervalued aku. Mereka kata mereka merdeka!

Sampai di sebuah kedai, bertanyakan harga sepasang baju kurung. Cuba tawar-menawar. Tiada sedikit pun diskaun. Sedangkan tadi lain dapat 20 ringgit lebih murah. Mereka menipu dalam Ramadan dan mereka kata mereka merdeka!

Bila orang lain bantah tangkap manusia lain tanpa perbicaraan, melambak FRU di longkang, atas pokok, dan celah traffic light. Tapi bila ada kumpulan hina tuhan agama lain. Siap main pijak sepak. It's ok! Itulah pemimpin aku dan seperti biasa, mereka percaya sangat yang mereka ini merdeka!

Si polan percaya aku ketagih makan nasi lemak malam "lori bergerak" aku poyo! Abai kesihatan! Dia pula yakin dia merdeka sebab tiap minggu drive-through Kay-Ep-Si. Entahlah, merdeka!

Merdeka! Merdeka! Cuti perkabungan! Meratap kebangangan! Insan kononnya merdeka.

*Masih cuba me-merdeka-kan jiwa*

*Selamat merdeka, kawan-kawan*

6 ulasan:

~nEeYsA~ berkata...

selamat merdeka juga encik kap..
hihi

Cik Cookie berkata...

hahaha.nilai merdeka skrg sgt murah.

Unknown berkata...

konon merdeka, huh?

jom. sama2 bebaskan belenggu jiwa. ^_^

Kap berkata...

>>>>>>~nEeYsA~
berkat..selamat..

>>>>>>cookie devine
sebab mega-sales kot ;)

>>>>>>CaPiQa
jangan lupa uar-uar pada rakyat kamu sekali..

Unknown berkata...

masih mood merdeka.

kamu tanya tentang bunga api. saya tanya tentang bendera.

oh malaysia! apa sudah jadi?

Kap berkata...

laa..
tanyalah pasal kepala lembu..
baru SatuMalaya ;)