30 Jun, 2010

Kalau Lah Hang Jebat Pakai Handphone...

1. Orang yang paling kecewa pagi ini ialah Ma. Dia masih bersedih keputusan Jepun kalah semalam. Hancur berkecai semangat Asia yang dia pegang selama ini. Ma bersikap poyo dan mengomel seorang diri. Bertindak seolah olah dia akan kehilangan pencen kalau wakil kita pulang tangan kosong. Komited, wa cakap sama lu.

2. Mulut Ayah tak lekang cerita zaman Super-Mokh main dekat Stadium Kajang (sebelah Kompleks Sate Haji Samuri). Ke-otai-an Santokh, Raja Bola dan batalion seangkatan. Kegilaan liga dulu dulu serta ketidaksanggupan pasukan pengopek bawang majlis kahwin berkerja kalau tak disediakan tv tengok game Malaysia.

3. Tertanya-tanya aku sekarang apakah fungsi sebenar Sultan Bola?? Berapa juta kos sebenar penyimpanan stok expired (contoh: Sultan Bola)?

4. Sampai bila nak biar mak aku hidup dalam kepoyoan?? Sampai bila aku cuma dapat dengar "hari ini dalam sejarah" dari Ayah tanpa merasai nikmat itu sendiri??

5. Teringin juga nak melompat gembira dan menangis teriak sebab bola sepak. Ini bila kalah, perasaan sedih bersarang dalam hati. Membeku. Tak kuasa nak ekspreskan. Bukti jiwa aku mengalami kerosakan kronik. Perlukan rejuvenasi.

6. Sekurang kurangnya jadi England sampah pun puas hati. Ada juga point nak bersembang panjang.

7. Situasi semasa sukan nombor satu negara menyebabkan keghairahan ber-bola sepak tidak dapat dikongsi bersama. Konsistensi persembahan turun naik. Konsistensi kalah pula naik naik dan terus naik.

8. Kepentingan mempromosikan slogan 1Malaysia jauh mengatasi komitmen mengembalikan maruah negara. Naik naik naik naik dan terus naik. Duit tabung kering, potong subsidi.

9. Brazil ada Samba. Kita ada joget Melayu. Mana hak kita terkinja kinja meraikan kemenangan?

10. Terlampaukah kalau aku minta "dia" rileks lepak dalam istana, sambil main main dengan cucu??

11. Damn! Aku benci entri panjang.

*Kalau lah Hang Jebat pakai handphone, aku call dia sekarang.*

Tiada ulasan: