15 Mei, 2009

Wei, pensil warna dia ada taik lah!

Vellu Nathan:
Saya pelajar genius dan memperolehi A1 dalam SPM untuk kertas Bahasa Malaysia tahun lalu. Namun, saya selalu terkeliru antara perkataan jenazah dan jenayah. Boleh tak Prof. bantu saya?

Prof. Kaput:
Ok, senang. Jenayah benda tak elok. Polis tangkap duduk penjara. Lebih terkenal lagi, dapat enterframe rancangan '999'.

Jenayah direalisasikan oleh penjenayah. Dunia mereka penuh warna warni. Merah darah, hitam hati, biru polis, bohsia putih, otak biru, muntah hijau, dsb.

Kalau kita degil kepala batu nak buat juga. Kebarangkalian untuk kita menjadi jenazah adalah tinggi.

Ini kerana polis sekarang semakin ganas. Kegunaan pistol bukan untuk gantung di pinggang 24 jam. Masa ni lah nak jadi hero "Gerak-gerak-gerak-khas". Lihat Norman Hakim dah boleh pasang baru. Untung polis sekarang.

Jenazah adalah tubuh yang mati. Akan tetapi sesiapa yang mati pucuk tidak pula berada dalam kumpulan ini kerana ia hanya mengundang mati akal. Itu baru separuh mati namanya.

Jasad ini juga keras dan sejuk meskipun tidak setanding air batu. Tanpa kira sama ada tuan punya tubuh itu menghabiskan separuh usianya menjadi mak nyah atau pun suami dayus - yang dipanggil insan lembut. Akhirnya, semua orang berpeluang mendapat tubuh yang "keras" dan "sejuk" (hanya dengan izin-Nya). Subhanallah.

Sesudah mati, tiada butang "undo" diberikan atau sebarang serampah boleh menghidupkan si mati. Cuma ayat, "Selamat tinggal dunia" dapat diucapkan. Bak kata orang senior berambut tanam, "Menyesal dahulu pendapatan, menyesal kemudian cukai pendapatan."

Pendek cerita, dah mati satu sen pun tak guna. Yang tinggal hanya doa anak soleh/solehah, ilmu yang ditinggalkan, dan amal jariah.

Ada satu perbezaan jelas antara dua perkataan ini iaitu; jenayah membawa padah!. Manakala, jenazah membawa ke kubur! Itu saja. Mudah, kan?

Faham tak, Vellu? Jika anda kata ya, bermakna value (nilai) anda sudah naik sedikit. Yang pasti lebih tinggi daripada Samy Vellu. Tahniah!

Fakta Keji:
Daripada seribu responden, 5 peratus daripada penjenayah membeli sendiri pensil warna. Lagi 70 peratus mengaku mencurinya di kedai alat tulis. Manakala, baki 25 peratus pula memeras ugut rakan sedarjah semasa di bangku sekolah. Taktik paling lapuk ialah dengan mencelet taik hidung pada batang pensil warna tersebut. Kemudian menjerit dalam kelas, "Wei, pensil warna dia ada taik lah!"

6 ulasan:

Tinie a.k.a Ibu Fatin berkata...

bagus-bagus..
daku soka blog ini..
link u yeah..

[z@ck] berkata...

eeeyarrkee..
geli la taik idung..

mamma mia! berkata...

yg memeras ugut kate ade taik idong tu ngko kot?? hahaah

Al-Kaput berkata...

Tinie a.k.a Ibu Fatin:
bgus..
sy juga suka fatin yg comel..
kim slm pd die :-)

[z@ck]:
tanpa taik itu..
peparu anda akan cpt kong..

sayangi taik idung anda :-)

mamma mia!:
tak..
kawan saya, zainal..
dia mmg suke celet taik idung di merata tmpt dlm kelas..
malah suka sgt mkn taik idung..
ya! dia MAKAN!
tp die bkn penjenayah.

[Q.e.M.a] berkata...

hahaha~
enty nie klaka la..
tp informative =D

Al-Kaput berkata...

tu dh edit kasi pendek tu..
klu ikutkan nk bagi super informative..
300 muka surat..
ada brani??
;-)